יום שבת, 19 בדצמבר 2009

רשומה חמישית-התלאות לכתיבת הצעת המחקר

מחשבות של סטודנטית ...
מעניין איך הכל מתחבר! לאחר שהתבקשנו לכתוב טיוטה להצעת המחקר, חשבתי לתומי "כולה טיוטה", את תתגברי. בהיותי אישה עובדת, אם במשרה מלאה, רעיה בכל מובן המילה וסטודנטית לתואר שני, מצאתי את עצמי בחופשת חנוכה עם זמן "קצת עודף" לשבת ולכתוב. ביום שהחלטתי להתחיל, ישבתי מול המחשב עם 10 מחקרים מדעיים, בערך 20 מאמרים נוספים, חלק מספרים וחלקם מקוונים ופשוט לא ידעתי מאיפה להתחיל.
החלטתי למקד את מחשבותיי ברישומים פשוטים, כמו פעם, בעט ובנייר. ערכתי תרשים זרימה בצורת משפך ישר לנושא העבודה ומושא המחקר. לאחר מכן הפכתי את התרשים לסיפור והקלדתי אותו. הסיפור עזר לי מאוד להמשיך.
הסיפור כלל מהו האירע האורייני, מי ישתתף באותו אירע, מה מעניין באירוע , מה מתאים לי ומה לא מתאים לי באותו אירוע ולבסוף מה אני רוצה לחקור, לשנות או אולי לשתף אחרים בבעיה שמטרידה אותי בתחום ההוראה שלי. איזו הקלה הייתה לי שהסברתי לעצמי מה אני בעצם רוצה לחקור. משום מה הדרך העקלקלה פתאום התיישרה והבנתי שאפשר במידת מה לחבר את כל הפזאל ביחד.
לדעתי קריאה מרובה בנושא הנחקר הוא הסוד הראשון. ככל שאתה קורא על הנושא ובודק ומתעניין במחקרים שנעשו בשנים האחרונות , אתה מבין שאתה לא סתם קורא חומר עיוני אלא אתה חוקר, חוקר אמיתי המשווה מחקרים שונים של אחרים ומנסה להגיע למסקנות שלך לגבי המחקר העתידי שלך.
ובכן, זמן הכתיבה הגיע ואתה שואל את עצמך כיצד למזג את כל הידע שרכשת בקריאה. משימה לא פשוטה אך אפשרית.
אין ספק שהתהליך הוא מאתגר ומענין.
לאחר כמה ימים הטיוטה נכתבה ונשלחה לפורום.
הפורום עוזר ותומך מאוד. אתה נעזר בחבריך, אתה קורא עבודות של אחרים, לומד דרכם והכי חשוב הן התגובות שאתה מקבל מחבריך הנאמנים שמנסים לתקן אותך, לייעץ לך ובסופו של דבר לעזור לך , אני מאמינה , מכל הלב.
ימים יגידו, אני מרגישה לעיתים במן רכבת הרים שאסור לרדת ולא כדאי לעצור אותה. בהצלחה לכולנו!


יום חמישי, 3 בדצמבר 2009

חיפוש במאגר Ebsco

אכן המשכתי לחפש מקורות מידע בנושא הפרויקט שלי, הפעם החיפוש היה יותר קל וזורם מפני שכבר דשתי במושגים הרלונטים והבנתי שמנוע החיפוש דומה מאוד לPROQUEST , צריך להקיש במקומות הנכונים ולדעת להצליב את המושגים הנכונים על מנת להגיע לתוצאות הרצויות. למרות הבקיאות במיומנות החיפוש, לצערי עדיין אינני מרוצה מהתוצאות המתקבלות. ההרגשה שלי ש"מרוב עצים לא רואים את היער". אני מרגישה שאני כבר בשלב שעליי לבחור איזה מחקר מתאים ביותר ואינני יודעת איך לעשות זאת. המצגת של אוניברסיטת חיפה העוסקת באסטרטגיות חיפוש עזרה לי מאוד להבין כל מיני צעדים קטנים בדרך של חיפוש מקורות, המצגת ברורה וממצה . החיפושים עוד בעיצומם, הרבה דברים מתבהרים בדרך. הדרך לא קלה ורצופה בתסכול, אך אין להתייאש, יש להתמיד אל המטרה!

יום שבת, 21 בנובמבר 2009

הקשבתי,למדתי, תרגלתי, חפשתי ומצאתי!

חפוש במאגרי מידע דיגיטלים
אני עדיין חושבת שהחיפוש במאגרים דיגיטלים והתמצאות במחשב טמונה ביכולת של הבן אדם להקשיב ולהתעמק בהסברים הניתנים לו ממומחים, להעיז, לתרגל ולהגיע למטרה עם הרבה שיקולי דעת של הבחנה, מיון וסינון בדרך, המאפשרים לבחור את הדברים הרלונטים.
בתי הקטנה שנולדה לתוך עידן המחשבים לימדה אותי את הכללים הכי חשובים.
כלל ראשון-לא לפחד מהמחשב, לנסות ולהעיז... ו כלל שני-הכל כתוב, צריך להתעמק בהוראות הכתובות, הם תמיד מובילות ליעדים שלך.
וכך... אחרי ששמעתי את ההדרכה על PROQUEST מפי הספרן וקראתי וחידדתי את הדברים דרך אתר הקורס "ממידע לידע במרחב דיגיטלי, הלכה למעשה", ידעתי שהשלב הבא הוא להגיע לביתי, למחשב האישי שלי ולנסות ולהתנסות עם המון סבלנות והתמדה. בחיפושיי מצאתי מחקרים מדעיים שקרבו אותי לנושא הפרוייקט שלי וחידדו לי תובנות חדשות לגבי מחקרים שנערכו במקומות שונים בעולם, מחקרים שהעשירו את ידיעותי ואף לעיתים גרמו לי לשנות כיווני מחשבה אודות הנושא הנבחר לפרוייקט.

יום שבת, 14 בנובמבר 2009

האם תקליקו ותצליחו. לא מובטח אך התהליך מרתק.

אני חייבת להתוודות שהחיפוש בפורטלים, "גיליתי ולמדתי" אותו במהלך לימודיי לתואר השני שלי. כבר בתחילת הלימודיים התעניינתי והסתקרנתי, הקלקתי ומצאתי הרבה מאמרים שעזרו לי מאוד בחיפושיי אחרי חומרים שלמדתי בקורסים השונים. הפורטל מס"ע הוא אחד הפורטלים הראשונים שגיליתי בתחילת הדרך שלי בתור תלמידה לתואר השני. אני תמיד מעיזה ומנסה ואינני פוחדת לפתוח את כל "הדלתות המסתובבות". לפי דעתי הקושי קיים בסינון המאמרים והמחקרים העוסקים בנושאים הרלבנטיים, במקרה שלנו, עבודת הפרויקט או נושאים הקשורים לשיעורים השוטפים. הסוד שלי טמון במיקוד הנושא וחיפוש מכוון מטרה. בעולמינו העמוס במידע שמשתנה מיום ליום, אנו חייבים לפתח יכולות של מיון והבחנה, סינון וחיפוש.

עם הקידמה ..,קדימה!

"תקליק, תצליח"- כדאי או רצוי לזרום במהפכה הטכנולוגית??
היכולת של בני אדם לקרוא ולכתוב, משמעה אוריינות התרחבה בשנים האחרונות, קבלה תעוזה והשפיעה על הצטברות הידע המתפתח בצעדי ענק. לפי רפאלי " רמת האוריינות שלנו משפיעה על איכות חיינו........על מעמדנו החברתי, על המבנים החברתיים הגדולים כמו משפחה.......", עם זאת טענתו שיש צורך להרחיב את תפיסתנו לגבי מושג האוריינות. המציאות המשתנה וההתפתחות המהירה של הטכנולוגיה שינתה את דפוסי הקריאה, הכתיבה והדיבור. השינוי הוא מהיר ודרמטי ומי שלא יבין את מהותו עלול להישאר מאחור. לפי דבריו אוריינות החיפוש היא היום היכולת החשובה ביותר, אוריינות החיפוש והסינון דורשים יכולת מיון והבחנה. אכן הגדרת האוריינות השתנתה ומתאימה עצמה לתקופה. בעולם הטכנולוגי של היום, עמוס במידע שמשתנה מיום ליום אנו חייבים ללמוד לפתח יכולות אלו. לפי דעתי, תפקידינו כמורות להקנות לתלמידינו כלים מתאימים על מנת שיוכלו לתפקד כראוי בתוך המהפכה הטכנולוגית בת זמננו. למרות זאת עדיין אני חושבת שעל מנת להגיע ליכולת גבוהה של מיון והבחנה, אל לנו לשכוח את התשתית, מיומנויות השליטה בקריאה ובכתיבה. לדעתי יש למזג בין שתי האוריינויות, המסורתית והחזותית. האוריינות המסורתית, ידיעת הקריאה והכתיבה מהווה בסיס איתן לאוריינות החזותית. אוריינות חזותית היא היכולת להשתמש בדימויים חזותיים כולל היכולת לחשוב, ללמוד, ולהתבטא באמצעות דימויים (בריידן והורטן, 1982), כמו כן חשוב להרחיב ולהתייחס לפן הביקורתי, כיצד להעריך טקסטים חזותיים והיכולת לעבור מטקסט חזותי למילולי ולהפך. לא תיתכן אוריינות חזותית ללא אוריינות מילולית. שתי האוריינויות מתבססות על כישורי חשיבה, יכולת מיון והבחנה. על כתפי המורים מוטלת אחריות רבה, לגשר על הפער בין יכולת הביטוי המילולית ליכולת הביטוי החזותית, ללמד אותם לעשות שימוש מושכל מול טקסטים חזותיים, לדעת להתאים אותם לצרכיהם ולתלמידים ואולי כך למנוע מצב של אנאלפביתיות, לא יודע להשתמש בעט ובמצלמה. כאם לילדים מתבגרים מחובתי לנסות לחנכם להבחין ברשתות החיפוש, בין היתר רשתות חברתיות המתרבות יום יום באינטרנט ולעיתים אף לכוון ולהחליט מה נחוץ ומה חשוב בשבילם.