יום שבת, 14 בנובמבר 2009

עם הקידמה ..,קדימה!

"תקליק, תצליח"- כדאי או רצוי לזרום במהפכה הטכנולוגית??
היכולת של בני אדם לקרוא ולכתוב, משמעה אוריינות התרחבה בשנים האחרונות, קבלה תעוזה והשפיעה על הצטברות הידע המתפתח בצעדי ענק. לפי רפאלי " רמת האוריינות שלנו משפיעה על איכות חיינו........על מעמדנו החברתי, על המבנים החברתיים הגדולים כמו משפחה.......", עם זאת טענתו שיש צורך להרחיב את תפיסתנו לגבי מושג האוריינות. המציאות המשתנה וההתפתחות המהירה של הטכנולוגיה שינתה את דפוסי הקריאה, הכתיבה והדיבור. השינוי הוא מהיר ודרמטי ומי שלא יבין את מהותו עלול להישאר מאחור. לפי דבריו אוריינות החיפוש היא היום היכולת החשובה ביותר, אוריינות החיפוש והסינון דורשים יכולת מיון והבחנה. אכן הגדרת האוריינות השתנתה ומתאימה עצמה לתקופה. בעולם הטכנולוגי של היום, עמוס במידע שמשתנה מיום ליום אנו חייבים ללמוד לפתח יכולות אלו. לפי דעתי, תפקידינו כמורות להקנות לתלמידינו כלים מתאימים על מנת שיוכלו לתפקד כראוי בתוך המהפכה הטכנולוגית בת זמננו. למרות זאת עדיין אני חושבת שעל מנת להגיע ליכולת גבוהה של מיון והבחנה, אל לנו לשכוח את התשתית, מיומנויות השליטה בקריאה ובכתיבה. לדעתי יש למזג בין שתי האוריינויות, המסורתית והחזותית. האוריינות המסורתית, ידיעת הקריאה והכתיבה מהווה בסיס איתן לאוריינות החזותית. אוריינות חזותית היא היכולת להשתמש בדימויים חזותיים כולל היכולת לחשוב, ללמוד, ולהתבטא באמצעות דימויים (בריידן והורטן, 1982), כמו כן חשוב להרחיב ולהתייחס לפן הביקורתי, כיצד להעריך טקסטים חזותיים והיכולת לעבור מטקסט חזותי למילולי ולהפך. לא תיתכן אוריינות חזותית ללא אוריינות מילולית. שתי האוריינויות מתבססות על כישורי חשיבה, יכולת מיון והבחנה. על כתפי המורים מוטלת אחריות רבה, לגשר על הפער בין יכולת הביטוי המילולית ליכולת הביטוי החזותית, ללמד אותם לעשות שימוש מושכל מול טקסטים חזותיים, לדעת להתאים אותם לצרכיהם ולתלמידים ואולי כך למנוע מצב של אנאלפביתיות, לא יודע להשתמש בעט ובמצלמה. כאם לילדים מתבגרים מחובתי לנסות לחנכם להבחין ברשתות החיפוש, בין היתר רשתות חברתיות המתרבות יום יום באינטרנט ולעיתים אף לכוון ולהחליט מה נחוץ ומה חשוב בשבילם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה